Om meg
Naturopplevelser og naturvern er og har alltid vært en viktig del av livet mitt. Jeg er utdannet biolog, og før jeg begynte med kunst på heltid, jobbet jeg med miljøvern. Og selv om mine arbeider kan oppleves som abstrakte, er utgangspunktet alltid natur.
Jeg zoomer inn på detaljene i naturen rundt meg. Linjer og stoffligheten i barken på trærne, former og teksturer i kartlaven som vokser på steiner, fargespillet i visnende planter. Disse fasinerende strukturene og fargene i alt levende liv, finner veien til lerretet. Ikke som gjenkjennelige former, men som løsrevne elementer og sanseinntrykk.
Opplevelsene av det vakre, energigivende, følelsen av tilhørighet. Men også sinne, sorg og avmakt. Natur er ikke bare idyllisk og fredfullt. For meg rommer den også kraft, voldsom energi, destruktivitet og uro.
Min uro. Uro for at det vi har skal ødelegges. For alt som allerede har gått tapt. For at vi ikke klarer å stanse utryddelsen av arter. Uro og sorg over at naturen rundt meg ikke er den trygge uforanderlige jeg vil den skal være.
Intensjon min er at arbeidene skal gi litt motstand, kanskje oppleves som litt rare. Romme kontrastene mellom det som vibrerer av farger og liv og det som brytes ned, ødelegges og går til grunne.
Jeg maler hovedsakelig med akrylmaling på lerret, gjerne i store formater. Arbeidene mine og min måte å male på er preget av motsetninger: Ekspressivt, energisk, impulsivt og røft i møte med det sarte, sanselige og detaljerte. Jeg ønsker at følelsen og energien jeg maler og tegner med skal synes i arbeidene, at strøk og linjer skal oppleves som levende og gi utrykk for tilstedeværelse. Maleriene bygges opp lag for lag, samtidig som jeg prøver å ta vare på luftighet og dybde – gi motivene mulighet til å puste.
Jeg zoomer inn på detaljene i naturen rundt meg. Linjer og stoffligheten i barken på trærne, former og teksturer i kartlaven som vokser på steiner, fargespillet i visnende planter. Disse fasinerende strukturene og fargene i alt levende liv, finner veien til lerretet. Ikke som gjenkjennelige former, men som løsrevne elementer og sanseinntrykk.
Opplevelsene av det vakre, energigivende, følelsen av tilhørighet. Men også sinne, sorg og avmakt. Natur er ikke bare idyllisk og fredfullt. For meg rommer den også kraft, voldsom energi, destruktivitet og uro.
Min uro. Uro for at det vi har skal ødelegges. For alt som allerede har gått tapt. For at vi ikke klarer å stanse utryddelsen av arter. Uro og sorg over at naturen rundt meg ikke er den trygge uforanderlige jeg vil den skal være.
Intensjon min er at arbeidene skal gi litt motstand, kanskje oppleves som litt rare. Romme kontrastene mellom det som vibrerer av farger og liv og det som brytes ned, ødelegges og går til grunne.
Jeg maler hovedsakelig med akrylmaling på lerret, gjerne i store formater. Arbeidene mine og min måte å male på er preget av motsetninger: Ekspressivt, energisk, impulsivt og røft i møte med det sarte, sanselige og detaljerte. Jeg ønsker at følelsen og energien jeg maler og tegner med skal synes i arbeidene, at strøk og linjer skal oppleves som levende og gi utrykk for tilstedeværelse. Maleriene bygges opp lag for lag, samtidig som jeg prøver å ta vare på luftighet og dybde – gi motivene mulighet til å puste.